Om föreningen

Livet på Telegrafholmen erbjuder lugnet, den egna stranden, klippbad eller viken där barnen kan meta.

Starta dagen med en kajaktur mellan kobbar och skär innan vind och grannar vaknar. Utmana dig själv med hård segling i havsbandet medan juniorerna har kul med kompisarna på seglarlägret. På ön väntar grillkvällar med vänner, bastubad eller en lugn stund på terrassen tillsammans med familjen. Eller varför inte ta korgen under armen och stigen ned till Kvällssolsklippan.

Du väljer själv. Här är livet enkelt, avspänt och funktionellt på en och samma gång.

BOSTADSRÄTTEN

Husen på Telegrafholmen är bostadsrätter.

Marken husen står på ägs av bostadsrättsföreningen som upplåter bostadsrätter. Föreningen sköter det yttre underhållen av husen och den boende det inre underhållet. Föreningen sköter även drift och underhåll av vatten- och avloppsnätet på ön.

Kostnaden för föreningens åtaganden debiteras bostadsrättshavarna gemensamt via årsavgift som faktureras per månad och hus.

KOMMUNIKATION

Telegrafholmen trafikeras av de båtar som trafikerar Sandhamn av Strömma Kanalbolaget (Cinderella), Stavsnäs Båttaxi, Roslagens Sjötrafik samt Waxholmsbolaget.

Cinderella har dagliga turer under sommarhalvåret medans Waxholms-bolaget trafikerar dagligen året om med flertal turer från Stavsnäs och Vaxholm.

Därutöver finns ordinarie taxibåtsturer samt möjlighet att beställa egna turer från Stavsnäs. Bryggan de angör ligger på Telegrafholmens  västra sida.

”Baljan” går hela sommaren mellan Sandhamn-Telegrafholmen-Lökholmen.

TRANSPORT- OCH UTFLYKTSBÅTAR

Föreningen disponerar tre mindre båtar som medlemmarna kostnadsfritt kan använda för kortare transporter och utflykter till t ex Sandhamn.

BRYGGPLATS

För dig som önskar ha egen båt på Telegrafholmen finnas det möjlighet för alla hus att hyra plats vid föreningens egen brygga för en årlig kostnad. Båten ligger mellan y-bommar med tillgång till landström. De flesta platser har segelbåtsdjup.

Vi har inga gästplatser vid vår brygga. Men KSSS har platser i sin hamn att lägga till vid mot kostnad.

Vid besök på Sandhamn lägger boende på Telegrafholmen till kostnadsfritt vid KSSS bryggor.

UTHYRNING

Det finns möjlighet att hyra ut ditt hus. Kom ihåg att du är ansvarig för dina hyresgäster och bostadsrättsföreningen har vissa regler att följa vid uthyrning.

KSSS OCH TELEGRAFHOLMEN

KSSS äger och förvaltar Brygghuset och gästhamnen på Telegrafholmen. Alla ägare av hus på Telegrafholmen tecknar medlemskap i KSSS. Genom detta erbjuds många fördelar; att hyra rum i Brygghuset för dina besökare, att ha tillgång till klubbrummet, att abonnera Brygghuset i mån av plats för egna tillställningar.

LIVSMEDEL

Boende på Telegrafholmen kan beställa livsmedel via Mathem.se med leverans till Waxholmsbåtsbryggan. Det finns även en livsmedelsbutik, Westerbergs, på Sandhamn.